Ashes of Time-Zamanın Külleri

Aylardır yazmaya çalışsam da bir türlü yazamadığım bir film bu. Her Kar Wai filmi gibi bende çok ayrı bir yeri var. Hangi türe dahil edeceğimi, filmi nasıl özetleyeceğimi ya da sınıflandıracağımı bilmiyorum. Biri bu filmin konusunu sorsa sanırım “Derin ve anlamlı replikler, şahane oyunculuk, müthiş görüntüler.” derim ancak konusunu anlatamam, neden bilmiyorum. Acaba izleyen herkes böyle mi düşünüyor?

Aslında filmin adı, filmin şahane bir özeti. Bu adı okudukça izleyenin gözü önünde hemen çöl görüntüleri, Leslie ve oradan gelip geçenlerin hayattaki yolculukları canlanıyor.

Geçen yıl bir kitapçıda ufak bir not defteri beğenmiştim, güya içine beğendiğim filmlerden replikler yazacaktım. Şimdi baktım da sadece ilk iki sayfayı doldurmuşum. Birine de bu filmden şu replikleri yazmışım. “Ölmek bile kendilerine böyle bir görev verilenlerin işidir.” “Hayat düşünceleri tutan bir hapishanedir.” Sanırım bir noktadan sonra yine filme kaptırıp defteri doldurmayı unutmuşum.

Aslında filmleri genelde anlatmayı tercih ederim, bu tür kısa yazıların ustası Astrea’dır. Ancak hem çok şey söylemek istiyorum, hem de yorumu izleyene bırakmak. Sanırım bu kez ikincisini tercih edeceğim.

Aslında Ashes of Time en sevdiğim Wong Kar Wai filmi olmamıştır, hele Chungking Express ve Happy Together dururken. Ancak bu filmin yine de benim gözümde mükemmele yakın olduğu gerçeğini değiştirmiyor. İzleyen herkesin beğeneceği, ancak Hong Kong sineması ve Kar Wai tarzını bilenlerin daha da beğeneceği bir film.

Müthiş görselliği, müzikleri, etkileyici replikleri, Hong Kong sinemasına aşina olanlar için ünlüler geçidi olması, Leslie’si, Tony’si, Maggie’si için izlenmeli. Filmin anlatamadığım bir tonu var, sanki kafa güzelken izliyormuşsunuz gibi bir his yaratıyor. Sanırım berbat anlattım ama hissettiğim tam da bu. Gerçi bu neredeyse her Kar Wai filminde başıma geliyor.

Aylar sonra bir yük omuzlarımdan kalktı ya da istediğim gibi anlatamadığım için kalkmadı, bilmiyorum. Birilerini etkileyebilirsek de, iyi seyirler şimdiden.

Not: Filmin başına türlü talihsizlik geldiği için bir kaç yıl önce elden geçirildi, bu özellikle görsellik açısından ekstra bir katkı sağladı. Tüm bunları öğrenmek için sadece 5 liraya kıyıp, Redux versiyon DVDsini alabilirsiniz. Şahsen ben öyle yapmıştım.

6 comments on “Ashes of Time-Zamanın Külleri

  1. Tek kelimeyle muhteşem bir filimdi Anneanemin anlattığı hikayelere benziyordu benim için unnutulmaz filimlerarasında yerini almış bir başyapıt keza 3 defa izlemişimdir 🙂 ellerine sağlık

  2. Anlatılması çok zor filmlerden birisi gerçekten, insanın kendi izleyip deneyimlemesi gerekiyor. Öyle her filmde bulunmayan ve film boyunca devam eden masalsı ve garip atmosfer, çok farklı bir hisle izlemeyi sağlıyor. Çok beğendiğim ve tekrar izlemek istediğim bir filmdir. Açılıştaki cümleyi de çok sevmiştim; ‘Bayrak hareketsiz, rüzgar durgun. Telaştaki adamın kalbidir’.

    Bir de bu filmle ilgili zamanında ‘bunusevdim’ çok güzel bir yazı yazmış, onun da linkini vermek istedim;
    http://bunusevdim.wordpress.com/2010/06/16/zamanin-klleri-ashes-of-time/

    • Kar Wai filmlerinin başında 12den vuran sözler paylaşmayı sever. Dediğin gibi hakkında uzun uzadıya konuşmak zor bu filmin sanırım.
      Bu’nun yazdığını bilmiyorum, nasıl kaçmış gözümden? Hemen bakalım, sağol 🙂

  3. Bu filmin cok iyi bir cozumlemeye ihtiyaci var.Cunku adeta metafor deniziydi kendisi.Alt metni izledigimizden oldukca farkliydi..Tabi cozumlemesini yapacak kisinin cok iyi Budizm ve Cin kulturu bilmesi gerekiyor.Bana filmi anlat deseniz anlatabilirim ama gercekten anlatmis olmam cunku film gorunenin ardindaki gercekte sakliydi.Gordugumuzu degil gormedigimizi anlamamizi istiyormus Kar Wai.Kafama gore de yorumlamak istemiyorum, yonetmen ne anlattiysa onu anlamak istiyorum.Ne yapmali acaba (:

    • Hahaha işte ben de aynı şeyden korktuğum için bütün yazı boyunca beğendiğimi söyleyip durdum ama neden beğendiğimi kelimelere dökemedim, bu yüzden normal film yazılarıma nazaran hayli kısa oldu 🙂 Ben konusuna bile giremedim, düşün. Kar Wai baba yapmış yapacağını diyorum yine.

Bir Cevap Yazın

