Seiyuu- Anime Karakterlerine Can Veren Kahramanlar

Çoğumuz Asya kültürünü sevenler olarak anime izlemeyi de seviyoruz. Bazılarımız belli başlı animeleri izlemiş, arada sırada ilgisini çekenleri izliyor, bazılarımız sadece en çok beğenilen ve tutanları izliyor, bazılarımız ise düzenli olarak izliyor, yeni sezon animelerinin neredeyse hiçbirini kaçırmıyor. Bu son gruptaki arkadaşlar işi daha da abartırsa malum onlara otaku deniyor.

Peki anime izlerken en dikkat ettiğiniz şey nedir? Konu mu, karakterler mi, kurgu mu, müzikler mi yoksa çizimler mi? Bazıları belli bir türe bağlıdır ve o türün dışına çıkmaz. Mesela masum aşk hikayelerini sevenler shoujo türünün dışına pek çıkmazlar, bazıları ise shoujolardan nefret eder, daha yetişkin ve erkeklere hitap eden (ettiği söylenen) seinen türünü seçerler. Bazılarımız belli bir kaç mangakayı (manga çizen kişi) favori belleyip, onun yaptıklarını takip eder. Yani anime izleyicisi mutlaka kendine göre bir çizgi belirler ve bunun dışına pek çıkmaz. Anime dallı budaklı, çok geniş bir evrendir ve orada kaybolmamak için bir tarz belirlemek iyi olabilir. Drama izleyicisi “Ben şu tür dramaları seviyorum.” tarzı cümleler pek kurmaz çünkü dramalar pek türe ayrılmazlar, temelde mantıkları aynıdır. Anime ve mangalarda iş değişir, dramaların tahmin edilesi, güvenli alanından çıkar, karşınıza neyin çıkacağını bilmediğiniz bir dünyaya giriverirsiniz.

Anime üzerine zırvalamayı bırakıp, daha kişisele inersem ben ilk paragrafta bahsettiğim anime izleyicisi türlerinden birincisiyim. Yani anime maceram arada sırada nükseden bir hastalık gibi, düzenli bir izleyici değilim hatta beğenmeyip yarım bıraktığım anime de çok. Yine de sardığında bana müthiş keyif veren bir uğraş olduğunu söylememe gerek yok. Manga ya da manhwa (Kore usülü manga) konusunda daha istikrarlıyım. İzlediğim animeleri rahatlıkla sayabilirim ama o kadar çok manga okudum ki bazen tekrar karşılaştığımda okuduğumu unuttuğum oluyor.

Şimdi gelelim başlıkta bahsettiğimiz mevzuya. Bir animede seslendirme inanılmaz derecede ilgimi çeker, karaktere ısınmamı ya da ondan soğumamı tetikleyen en önemli şeylerden biridir. Seiyuu da animelerdeki seslendirmeleri üstlenen sanatçılara verilen addır ve karakteri rezil de vezir de edebilir.

Peki neden seiyuular benim için (ve çoğu kişi için de) bu kadar önemli? Sanırım ses konusunda ‘hafif’ takıntılı olmam bunda etkili. Genelde beni en çok etkileyen şey, izlediğim anime, film ve dizilerin soundtrackleri olur. Bunu özellikle yapmasam da kulağıma çalınanlar benim için biraz fazla önemlidir. Animeleri de genelde kulaklıkla izlediğimden seslere iki kat duyarlı hale geldim. Bir başka etken de zaten aşık olduğum Japonca. Bu dilin sert vurguları doğru tonlama da yapıldığında karakteri çizilenden öte, kanlı canlı bir hale getiriyor. Çizenin, yazanın emeğinin yanı sıra karakteri kağıt üzerindeki bir çizimden ibaret olmaktan çıkarmada en önemli paylardan biri de seslendirenin. Bu yüzden ben de bir süre sonra seiyuuları araştırır oldum.

Öncelikle favori seiyuum uzun zamandır birincilik koltuğundaki yeri sarsılmayan Mamoru Miyano. Malum Death Note çoğumuzun severek izlediği bir anime olmuştur bir dönem. Orda Yagami Light adlı karakterin şahane seslendirmesi bu arkadaşımıza aittir. Mesela alttaki sahnede -ki hemen spoiler içerdiği ve izlemeyenlerin bakmaması gerektiği uyarısını yapıştıralım- şahane bir iş çıkarmıştır. Diğer dillerdeki seslendirenleri de öyle etkilemiş ki hepsi onun seviyesine ulaşmaya çalışmış, aralarında çok başarılı olanlar bulunsa da bazıları da inanılmaz zorlama olmuş, bu yüzden bu hasta kahkahada Mamoru’nun üzerine tanımıyoruz.

Kendisinin nasıl seslendirme yaptığını kanlı canlı görmek isteyenler katıldığı bir programda yeteneklerini sergileyişini ağızları açık alttaki videodan izleyebilirler. O “Daijobu” deyişi!

Mamoru Miyano pek çok animede başarılı seslendirmeler yapmıştır tabii. Death Note dışında en bilinenleri Ouran High School Host Club, Vampire Knight, Soul Eater, Durarara diye gider. Zero’cumu seslendirdiği için de yeri daha da ayrıdır, Kida seslendirmesini de görünce farklı rollere adaptasyon yeteneğini takdir etmiştim. Kendisi aynı zamanda albüm de çıkarmış, güzel sesini şarkı söylerken de kullanmıştır. Bu arada sadece Kira rolündeki kahkahası değil, kendi gülüşü de bir acayiptir. Şu videoda çok güldürdü beni, anlamadan nedensizce güldüm.

Pek çok kişinin en sevdiği seiyuulardan biri de Fukuyama Jun’dur. Ben onu en çok Code Geass’deki Lelouch seslendirmesiyle sevdim ve xxxHolic’deki Watanuki ile de dikkatimi çekti ancak bunun dışında izlemediğimden yorum yapamayacağım pek çok önemli karakteri seslendirmiştir. Kuroshitsuji, Eve no Jikan, Durarara gibi daha sayamayacağım kadar çok animede seslendirme yapmıştır. Fikir edinmek için buyrunuz alttaki videoya.

Kadın seiyuulardan açıkçası ne kadar düşünsem de aklıma herhangi bir karakter gelmedi, muhtemelen benim eksikliğim. Genel beğeniye göre gidersek özellikle Kuroshitsuji’deki Ciel ve Ouran’daki Haruhi ile beğenilen Maaya Sakamoto‘yu örnek verebiliriz. Hirano Aya da en beğenilenlerden, özellikle bizi sinir ve dert sahibi yapan tsunderelikte üstüne tanımıyoruz.

Peki seiyuuluk her zaman şahane bir meslek midir? Çok zor olduğu ve yeteneğin yanında karakteri iyi okuma ve bol çalışma gerektirdiği aşikar. Ancak tüm bunlara tuz biber olarak Japonya’da yaşamak var. Japonlar ne kadar sevsek de hayranlığın dozunu pek ayarlayamayan bir toplum, malumunuz. Bence seiyuular hayran olunacak kişiler olsalar da, bu hayranlık abartılabiliyor. Zamanında sevgilisi olduğu için ölüm tehditleri alan seiyuular bile olmuştu ki bunlardan biri yukarda bahsettiğimiz Hirano Aya. Ne yazık ki Japonya’da fandom, biraz karmaşık bir mesele, başka bir yazıda uzun uzun yazarız artık.

Bu yazıda kısa bir seiyuu nedir açıklaması yapıp ve sevdiğim birkaç seiyuudan bahsettim. Başka yazılar da gelebilir sonra.

16 comments on “Seiyuu- Anime Karakterlerine Can Veren Kahramanlar

  1. Seiyuu’lukla pek ilgilenmemiştim açıkçası öyle beni etkileyen sesler olmamıştı ta ki Lovely Complex’te Otani’nin sesi ilgimi çekene kadar, Akira Nagata seslendiriyormuş. Bir süre takip etmiştim kendisini hevesle.

    Bu aralar da Naruto’nun sesi ilgi alanımda, hayırlısı artık ^^*

    Paylaşım için teşekkürler 🙂

    • Post süpermiş, katılmamak elde değil.
      Koizumi ne çatlaktı dimi? Sen deyince baktım da Koizumi’yi seslendiren abla aynı zamanda One pisu’da Nami’yi seslendirmekteymiş, vay anasını.

      • Post baya iyiydi, canımı yedi resmen. Aralarından en sevdiğimi seçemiyorum, her biri ayrı can o karakterlerin.
        Evet, sanırım en göze batan seslendirmeleri de bu ikisi zaten.

  2. İlk code geass izlediğimde Fukuyama Jun’nun o ilahi sesi beynime işlenmişti ve bir sabah dışarıdan sesi geliyor diye uyanmıştım eheh. İlk videoda da ispanyolca ve italyanca seslendirmeler düşük bütçeli şeytan filmlerini anımsattı bana, dublajda Japonların önüne geçemezler maalesef. Normalde Japonca’dan sonra en sevdiğim dil Rusçadır, Rus animasyonlarının seslendirmeleri de iyidir ama ı-ıh olmamış anacım 🙂

    Ben de rikutasia gibi Naruto’nun seslendirmeni Junko Takeuchi’nin hastasıyım. Bir de Luffy’nin seslendirmeni Mayumi Tanaka… Hatta bir dönem Shounen JUMP mangalarının animelerinin bu kadar tutmasının sebebinin 90’lardan beri (Kenshin) baş karakterleri bayan seiyuuların seslendirmesi diye düşündüm. Ama Gintama tezimi çürüttü 😀 Gintoki’nin seslendirmeni Sugita Tomokazu da en sevdiklerimden. Heh bir de Miki Shinichiro vardır, ona da drama cdlerinde yaoi seslendirirken rastlayabilrisiniz 🙂 Böylelikle ben de en sevdiğim seiyuulardan bahsetmiş oldum bu yorumumla, teşekkür ederim Kimbap.

    • Ah Lelouch diye anırırken ben de bu sesin asıl sahibi kim deyu Jun’a ulaşmıştım. Japonca bambaşka yahu, Mamoru da başka tabi^^

      Naruto maceram yıllar öncesinde kısa bir dönem sürdüğünden seiyuusunu hatırlamıyor ancak bu kadar beğeniliyorsa vardır bir hikmet diyorum. Kadınların seslendirdiğini bilmiyordum bak aydınlandım şimdi. Ben teşekkür ederim suspuscum 🙂

  3. bazı bayan seiyuu’lar erkek karakterleri de seslendirebiliyor. nana’dan nana osaki’yi bleach’ten hitsugaya ve f.m.a dan edward’ı seslendiren aynı kişi. ayrıca çok güzel bir yazı olmuş seiyuu konusu pek değinilmeyen konu fakat son paragrafta belirttiğiniz gibi japonya’da aşırı derecede saygı duyulan bir meslek.

    • Ben de severek yazdım, teşekkürler. Yalnız Edward ve Nana’yı aynı kişinin seslendirdiğini duyunca ağzım açık kaldı. Bu sürpriz oldu işte. İyi ki yazmışım bu yazıyı, ben de bilmediğim şeyleri öğrenmiş oldum.

  4. @ Helin Azamlı
    Blogu evim gibi gördüğümden, ilk yorumun olduğundan öyle bir giriş yapıverdim.
    Otani’yi seslendiren arkadaşı merak ettim, en kısa zamanda araştiriicim.
    Yetim gibi hissetme, istediğinde gel, takıl^^

    • videonun hangisi olduğunu tahmin edebiliyorum 🙂 senin bu konuda hakkında daha önce yazmana hiç şaşmadım. seiyuular anime izleyicisinin istese de istemese de gözüne, kulağına batıyor, ilgisini çekiyor 🙂

  5. Geri bildirim: Blogger N’lerini Seçiyor! « sevgili günlük

Yorum bırakın